Økologien var ikke til at komme udenom på Copenhagen Food Fair i går, hvor 100 elever fra Hotel- og Restaurantskolen i Viborg spredte øko-budskaber på hele messen.
Der var unge mennesker smykket med røde ø-mærker overalt, da Copenhagen Food Fair i går stod i økologiens tegn under overskriften ’Økologi på Køkkenvejen’. 100 elever fra Hotel- og Restaurantskolen i Viborg var med til at sprede det økologiske budskab.
En del af eleverne var stationerede ved messens hovedindgang, hvor de pyntede gæsterne med ’I Love Øko’-tatoveringer. Men også i messehallerne spillede eleverne en dominerende rolle. Her delte de økologiske smagsprøver ud og lavede ’flashmobs’ med øko-skilte til lyden af Paul Reichards ’Er du dus med himlens fugle’.
Anette Kvistgaard, Dennis Lavgesen og Per Møller fra Hotel- og Restaurantskolen er alle enige om, at de er blevet klogere på økologi efter at have deltaget på Copenhagen Food Fair.Nødvendigt at tage stilling til økologi
- Det er regeringens målsætning, at maden i de offentlige køkkener skal være 60 procent økologisk i 2020. En stor del af eleverne fra Hotel- og Restaurantskolen vil i fremtiden komme til at arbejde med økologi, så det var helt oplagt at inddrage dem. Og jeg har virkelig været imponeret over deres indsats, siger Torben Blok, projektleder i Økologisk Landsforening.
Det er Rikke Fjalland, uddannelseskonsulent på Hotel- og Restaurantskolen i Viborg, enig med ham i.
- De her unge mennesker bliver i deres fremtidige arbejde nødt til at tage stilling til økologi, og jeg tror, der er blevet sået nogle frø hos dem i dag. Det har været en kæmpe fest, og eleverne har vist stor glæde og begejstring for opgaven, siger hun.
Rikke Fjalland forklarer, at skolen forsøger at implementere mest mulig økologi i den daglige undervisning. Blandt andet beskæftiger eleverne sig med De Økologiske Spisemærker i guld, sølv og bronze, der dokumenterer og synliggør økologiandelen i storkøkkener.
De Økologiske Spisemærker står også på programmet til Copenhagen Food Fair, når fødevareminister Mette Gjerskov i dag overrækker spisemærker til en lang række spisesteder.
Økologi vokser i foodservice-brancen
Gårsdagens fokus på økologi ved Copenhagen Food Fair skyldes blandt andet den voksende øko-interesse i foodservice-branchen. Det økologiske salg til landets storkøkkener voksede fra cirka 456 mio. kroner i 2009 til cirka 918 mio. kroner i 2012 og er således fordoblet på tre år, viser en ny opgørelse. Samtidig kan knap 400 danske spisesteder nu prale af Det Økologiske Spisemærke.
Økologisk Landsforening har samlet 42 økologiske virksomheder på Den Økologiske Fællesstand til Copenhagen Food Fair, hvilket er det største økologiske fremstød hidtil.
Skriv din kommentar her