Priskrig på konventionel mælk gør nu konkurrencen til økologisk mælk så ulige, at økologiske producenter mister salg til slagvare-mælk. Billig mælk er dyrt for miljøet, for køerne og for de økologiske landmænd, siger Økologisk Landsforening og opfordrer detailhandelen til at bruge reelle priser og skabe fair konkurrence. Det samlede økologi-salg er fortsat i vækst.
- Billig mælk er dyrt. Det er dyrt for miljøet, for køerne og for de økologiske landmænd. Vores konventionelle landmandskollegaer taber stort på priskrigen. Vi ved jo alle sammen, at når man sælger mælk med tab, skal man have pengene ind på andre varer, så i sidste ende sparer ikke engang forbrugerne. Der er ikke mange vindere i denne leg, siger Evald Vestergaard, formand i Økologisk Landsforening, Danmarks forening af økologisk landmænd, forbruger og virksomheder.
Salget af økologisk mælk er faldet med 12 millioner kg det seneste år, men knap hver tredje liter mælk i danskernes indkøbskurve er fortsat økologisk. Det samlede salg af økologiske varer er fortsat i vækst.
- Ud fra tilbagemeldinger fra vores medlemsvirksomheder og detailhandlen, kan vi se, at det samlede salg af økologiske varer fortsat stiger en smule. Salget af øko-varer er steget gennem hele finanskrisen, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.
- Det generelle billede er, at økologiske forbrugere er meget loyale. De holder fast for miljøets, dyrenes og deres families skyld, siger Evald Vestergaard.
Økologisk vækst trods finanskrise
Økologi er generelt gået frem - selv under den økonomiske krise. Økologisk mælkesalg har ligget nogenlunde stabilt på 29 – 30 procent gennem krisen.
Nu har priskrig på mælk gjort prisforskellen mellem økologisk mælk og slagvaremælk større. Men løsningen er ikke at sætte priserne ned på økologisk mælk, siger Evald Vestergaard.
- Økologisk mælk sælges til en fair pris. Bundmælk sælges til en falsk pris. Det koster naturligvis at give dyrene god plads, ren økologisk foder og et godt udeliv på græs. Der er en pris for hensyn til miljøet, dyrene og vores sundhed. Presser man prisen yderligere, presser man disse værdier, som vores kunder lægger meget vægt på, slutter Evald Vestergaard.
Skriv din kommentar her