Så er der ØKO-BATTLE!
Danmark er i dag verdens førende øko-nation, og den position har naboerne i Sverige nu sat sig for at ville overtage. Svenske Naturskyddsföreningen har netop lanceret en kampagne, som opfordrer svenskerne til at købe mere økologisk og slå danskerne. ’Byt till Eko - så klår vi dansken’ er budskabet.
’Dansken köper dubbelt så mycket ekologisk mat som svenskarna. Dubbelt! Det är ju pinsamt för oss svenskar’.
Sådan lyder budskabet i den svenske kampagne ’Byt till Eko’, hvor Naturskyddsföreningen i øjeblikket opfordrer de svenske forbrugere til at tage øko-kampen op mod danskerne og erobre den økologiske førerposition. Danmark er i dag verdens førende øko-nation med en økologisk markedsandel på 7,8 procent. I Sverige er øko-andelen 4,1.
- Vi ønsker svenskerne held og lykke med missionen. Vi vil gerne battle med dem om at blive endnu bedre til at købe økologi. Hver gang vi lægger økologiske varer i indkøbskurven, er det til gavn for natur, dyr og mennesker. Så sammen kan vi gøre en stor forskel, siger Helene Birk, export manager i Økologisk Landsforening.
- Lad os beholde førertrøjen
Hun opfordrer dog danskerne til at vise de svenske naboer, at vi er meget stolte af den økologiske førertrøje i Danmark og ikke ønsker at opgive vores flotte position som verdens bedste.
- Hvert et æble og hver en liter mælk tæller i det økologiske regnestykke. Hvis hver dansk husholdning køber bare én liter ekstra økologisk mælk om ugen, så øges den samlede økologiske markedsandel med ca. én procent, siger Helene Birk, som håber, at danskerne vil dele deres bidrage til øko-battlen med svenskerne på Økologisk Landsforenings facebook-site I Love Øko.
- Har du for eksempel valgt at give dine børn økologiske madpakker med resten af året, eller har du skiftet de konventionelle havregryn ud med økologiske? Så fortæl om det på facebook og inspirér andre til at gøre det samme, så vi kan beholde titlen som verdensmestre i økologi, siger hun.
Vil få svenskerne til at købe mere øko
I Sveriges Naturskyddsförening siger næstformanden, Johanna Sandahl, følgende om baggrunden for kampagnens fokus på Danmark:
- Vi svenskere ønsker at være – og er tilbøjelige til at tro, at vi er – helte i alle miljøforhold. Ved at vise, at det ikke er tilfældet, når det kommer til økologisk forbrug, tror vi, at en masse svenskere vil blive påvirket til at tage kampen op for at overtage den danske topplacering.
Hos Naturskyddsföreningen spejder man med beundring mod de danske politikeres vilje til at fremme økologi. Foreningen peger blandt andet på den danske regerings langsigtede mål om at fordoble det økologiske landbrugsareal.
- I Danmark har regeringen taget meget klare og bevidste politiske beslutninger om at fremme økologien, og der har været et afgørende samarbejde mellem aktører i fødekæden. Jeg er sikker på svenske forbrugere gerne vil se lignende handlinger i Sverige, siger Johanna Sandahl.
Mandag i efterårsferien deltager formanden i Økologisk Landsforening, Per Kølster, i en paneldebat i Stockholm, hvor han vil give et indblik i, hvordan vi har båret os ad med at nå op på så højt et øko-niveau i Danmark.
Se Naturskyddsföreningens kampagnefilm om økologi
Skriv din kommentar her